handdator

Visa fullständig version : byta gasrullen



j-hov
2014-03-10, 09:53
funderar på om det finns nått ljushuvud här som kan dela med sig av teorier, genomförda projekt eller rena fantasier kring hur man kan göra för att ta bort gummihandtaget på ett gammalt hydraglidestyre. Alltså ta av gummit på spiralrullen utan att totalförstöra detta stenhårda gummibakelitliknande handtag. Allt för att byta från skjutande gas till dragande och ändå behålla ett vitt OEM handtag med 60 års patina.

Kanske man kan ånga bort det, doppa det i syra, eller borra... eller hur fan gör man? -hur mjuka upp gummi, det sitter ju som betong och är samtidigt skört.

hasse diesel
2014-03-10, 10:20
Blås med tryckluft mellan styre och gummi, på egen risk ;)

j-hov
2014-03-10, 10:25
tryckluft kommer inte att funka. No way.

Nån som tror på att mjuka upp i en microvågsugn?

Lasse.S
2014-03-10, 10:52
Måste inte ämnet innehålla vatten för att det skall bli varmt i en mikrovågsugn ???

hasse diesel
2014-03-10, 13:56
Hur ska han få in styret i ugnen ?

Adrenaline
2014-03-10, 18:27
Hur ska han få in styret i ugnen ?

Meka sönder luckspärren och köra med öppen lucka? Eller varför inte knacka ett hål i rutan. Hursomhelst vore det spännande köra open air!

hasse diesel
2014-03-10, 19:40
Meka sönder luckspärren och köra med öppen lucka? Eller varför inte knacka ett hål i rutan. Hursomhelst vore det spännande köra open air!


LM;

j-hov
2014-03-10, 22:46
Måste inte ämnet innehålla vatten för att det skall bli varmt i en mikrovågsugn ???

Ja, fan så är det nog. Alltså är microvåg uteslutet. Det där med att peta in hela styret gör att jag får ta mig för pannan. Finns det ingen som har en länk till ett hydraglide styre? Alltså styret har ju inget med detta att göra. Det är gasrullen och handtaget jag pratar om. Trodde det var glasklart!
Kokande natriumhydroxid eller ammoniak, någon?

hasse diesel
2014-03-10, 23:34
Jag får väl erkänna att jag trodde du var tvungen att få bort gummit innan du fick bort rullen, men man lär sig nåt nytt varje dag.
Hoppas att du inte svimmade av min okunskap, och att din hand inte fastnade i pannan. Du fixar säkert den där lilla gummibiten alldeles själv, jag kan fixa en sprängskiss över styret åt dig/ Hasse

j-hov
2014-03-11, 15:42
...jag kan erkänna att jag är desperat. Vill verkligen rädda originalhandtagsgummit.

royalenfield
2014-03-11, 21:20
Jag har hört på andra forum att man mjukar upp gammalt gummi med rödsprit och glycerin(finns på apotek)

Latjo
2014-03-11, 23:37
Det brukar funka att spruta in vatten/ diskmedel med en spruta med nål på.
När det ska återkomsternas häller du i bensin i gummihandtaget och trycker på det på den nya rullen
Finns det plats kan man dra hockey tejp på rullen den blir som vulkmassa när soppan löser upp tejpen