Logga in

Visa fullständig version : Spontant trippeltrubbel

Blackest
2014-03-08, 11:51
Tjena, ny på forumet.
Har en dyna street bob -06. Plötsligt en vanlig dag dog hastighetsmätaren, blinkers stängde inte längre av sig automatiskt efter kurva samt att hojen lägger av speciellt vid motorbromsning i nedförsbacke och tomgång. Kan detta vara hastighetsmätargivaren? Har någon haft samma problem?

Tacksam för svar!

stroker49
2014-03-08, 12:06
Nej, det är nog något annat. Annars skulle inte så många olika funktioner som inte direkt hänger ihop strula. Kolla alla anslutningar och speciellt skarvdon så att det inte är dålig kontakt, glapp eller annat strul.
Du säger "plötsligt en vanlig dag" är det typ nu efter vintern? Då kan ibland dåliga anslutningar oxidera och skapa dålig kontakt. Förhoppningsvis finns någon här på forat som är duktigare på moderna superkonstruktioners elsystem än jag!

Blackest
2014-03-08, 13:10
Det var innan vintern. Slutet på säsongen innan jag ställde in den inför vintern. Minns nu också att den "missade ett tändvarv" då och då vid kraftig acceleration eller start från stillastående och jag bytte tändstift några veckor innan. Tyckte att det blev bra då men sedan började detta.

Lars Nilsson
2014-03-08, 13:26
Larmenheten kanske?
Där finns blinkersrelä inbyggt och startspärr o lite annat roligt.

indy 500
2014-03-09, 00:16
kolla jordkabeln, batteriklämma och kabelanslutning i ram.

Blackest
2014-03-09, 22:22
Just nu är hojen isärplockad för lack. Hittills inte hittat nåt löst i kabelväg. Tänkte om givaren skickar signaler om växellådans varvtal, till hastighetsmätaren men samtidigt också till inspruten för tomgångsjustering och blinkersfunktionen som stänger av blinkers vid en hastighet efter stillastående. Känns logiskt men har inte koll på hur elsystemet fungerar. Beställt ny givare för att utesluta detta. Nästa blir nog tändningslåset som jag har sett att andra haft problem med och liknande symptom. Fler ideer?

stroker49
2014-03-10, 06:54
Jag tycker inte det är en bra idé att på chans byta ut en massa enheter utan att först göra en analytisk felsökning, man kan skapa nya fel också och till slut vet man inte var man är. Jag skulle inte gissa på givaren på växellådan.

hasse diesel
2014-03-10, 09:24
Jordfel är ofta ett säkert kort vid så olika fel, hur jordar motorn till ramen?

Ampe
2014-03-10, 14:37
Som vi alla vet så är ju usa fordon shjaskit jordade av non anledning.Skulle va kul å få reda på d

Blackest
2014-04-18, 13:56
Hittade en jordkabel som satt lite dåligt åtdragen.. hoppas på den. Håller på med sista grejerna nu innan jag kan provköra. Tackar för alla svar och ska försöka återkomma när jag har fått ihop den.